Medisch dossier
De arts is verplicht een medisch dossier bij te houden. Hierin staan gegevens die betrekking hebben op uw behandeling. Dit kan een papieren dossier zijn, maar ook een digitaal dossier. Uw dossier wordt, conform de wettelijke bewaartermijn, vijftien jaar bewaard. Alle regels die van toepassing zijn op het papieren dossier gelden ook voor het digitaal patiëntendossier.
Recht op privacy
Al onze medewerkers hebben wettelijk de plicht tot geheimhouding van uw persoonsgegevens. Uitsluitend uw behandelend arts, uw huisarts en/of bedrijfsarts, en andere zorgverleners die direct bij uw behandeling betrokken zijn, hebben inzage in uw gegevens. Alleen met uw schriftelijke toestemming mag informatie over u verstrekt worden aan derden.
Uw plichten als patiënt
Naast rechten heeft u als patiënt ook plichten. U bent verplicht de zorgverlener duidelijk en volledig te informeren. Doet u dat niet, dan kan de zorgverlener geen goede diagnose stellen en geen deskundige behandeling geven. Daarnaast wordt van u verwacht dat u binnen redelijke grenzen de adviezen van de zorgverlener opvolgt. Als gevolg van de wettelijke identificatieplicht moet u zich kunnen identificeren. U moet op verzoek een geldig identiteitsbewijs zoals rijbewijs, paspoort of ID-kaart kunnen tonen.
Opmerkingen of klachten
Het kan voorkomen dat u over sommige onderdelen van uw bezoek aan onze polikliniek niet tevreden bent. Dan horen wij dat graag van u. Uw ervaringen kunnen voor ons een belangrijk signaal zijn om bepaalde zaken te verbeteren. Hebt u opmerkingen, klachten of problemen, bespreek die dan zo mogelijk met de personen die u daarvoor verantwoordelijk acht (arts en/of longfunctieanaliste). Meestal zijn zij bereid in overleg met u de problemen op te lossen. Als u een gesprek met hen niet wenselijk vindt of ontevreden bent over de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de klachtenfunctionaris van het UMC Utrecht. De klachtenfunctionaris luistert naar uw klacht, helpt zonodig bij het op schrift stellen van uw klacht en bemiddelt tussen u en degene over wie u klaagt. Ook stelt zij u op de hoogte van de klachtenprocedure en de procedure bij aansprakelijkheidsstelling. Wanneer uw klacht niet naar tevredenheid is opgelost of wanneer u geen contact wilt opnemen met de klachtenfunctionaris, kunt u een schriftelijke klacht indienen bij de klachtencommissie van het UMC Utrecht. Meer informatie over de behandeling van uw klacht vindt u in de brochure ‘klachtenopvang’. U kunt deze brochure ook krijgen bij de arts of longfunctieanaliste. Ook kunt u de folder ‘klachtenopvang’ downloaden.
Contactgegevens
Patiëntenservice UMC Utrecht
HP D01.343
Postbus 85500
3508 GA UTRECHT
Telefoon 088 75 588 50